середу, 20 липня 2022 р.

Зіграємо в шахи?

20 липня у всьому світі відзначають Міжнародний день шахів. За ініціативи Всесвітньої шахової федерації ФІДЕ (World Chess Federation, FIDE, заснована в 1924 році) його святкують з 1996 року, а в України це свято почали відзначати з 2011 року. 

А ви вмієте грати? 

Зізнаюся - я не вмію, але щиро захоплююся людьми, які розуміються на грі і отримують справжнє задоволення від цього інтелектуального спорту. І Бет - головною героїнею роману Волтера Тевіса -  я також захоплююся, хоч відверто в ній куди більше негативних рис.

Якої атмосфери чекати від книги? Америка 1950-1960-років, маленька всиротіла вундеркіндка Елізабет Гармон несподівано для себе відкриває шахи і, починаючи вивчати дивну гру, захоплюється настільки, що перетворює її у справу життя. Це карколомне сходження юної шахістки до вершин світової слави, а ще - боротьба з власними демонами, злети та падіння, і мрія, яка стає реальністю. 

Найбільше в цій книзі мене вразило те, наскільки захопливо описані партії. Ви просто на хвилинку уявіть досить докладні описи дебютів, розвитків, стратегій і все це на декілька сторінок. А ви при цьому ні бельмеса не розумієте в шахах. Мало б бути нудно. Мало б бути незрозуміло. Особисто я мала б закрити книгу з гучним «Бам!», але я читала, не відриваючись! 

Звичайно, трохи складно було наочно уявити партії без шахової дошки перед очима, але це взагалі не заважало сприйняттю. Текст лився, сторінки горталися, я ковтала розділ за розділом. І це для мене головне відкриття, парадокс і цінність книги. Тевіс зміг так написати про шахи, що в них захотілося розібратися, взяти дошку, взяти будь-який підручник і просто почати.

Що ж до Бет, то ця героїня навіть попри купу недоліків мене підкорила. Вона ні в біса не ідеальна - залежна від таблеток і алкоголю, трохи антисоціальна, не здатна на щирі почуття до своїх близьких і трохи відморожена як на мене. Але як же людина горить своїм хоббі, своєю справою життя! Вона дійсно геніальна гравчиня і, погодьтеся, нам завжди цікаво побачити інший бік геніальності, дізнатися, що ж у тій геніальній голові коїться насправді.

Так вже вийшло, що спочатку я подивилася серіал, а вже потім у нас переклали книгу. Було досить цікаво порівнювати версію фільммейкерів з оригінальним текстом. Вирок: Аня Тейлор-Джой - краще, що могло статися з героїнею книги! Однозначно мої рекоменації: читати і дивитися!

Анастасія Дьякова, читачка абонементу Публічної бібліотеки
Новомосковської міської територіальної громади


Волтер Стоун Тевіс (1928 - 1984) - американський письменник, відомий своїми фантастичними та реалістичними творами. Три з його шести романів екранізовано: «Більярдист», «Колір грошей» та «Людина, яка впала на Землю». 2020 року на основі його роману «Хід королеви» вийшов мінісеріал «Ферзевий гамбіт». 
Викладав в Університеті Північного Кентуккі, Університеті Кентуккі та в Університеті Південного Коннектикута. У 1965—1978 року викладав англійську літературу та креативне письмо в Університеті Огайо. 

Питайте книгу "Хід королеви" на абонементі Публічної бібліотеки Новомосковської міської територіальної громади за адресою: вулиця Паланочна, 17-Б, перший поверх. 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...